Logistikrådgivning
Logistikcenteret A/S udarbejder konceptuelle praktiske løsninger i operationelle miljøer
- Lagerindretning - lagerlayouts – Greenfield og Brownfield.
- Fra fuldt manuelle lagre til avancerede automatiserede løsninger
- Produktionsindretning – Greenfield og Brownfield
- Analyser - sortiments-, volumen- og ordrestrukturanalyser, peakanalyser
- Vareoplægskoncepter
- Automatiske lagre for kasser, kartoner og paller
- Effektivisering og optimering af lagerdrift
- Alle typer ekspeditionssystemer
- Alle typer oplagsteknologi – reoler, lagerautomater, karruseller m.v.
- Transportanlæg for kasser, kolli og paller
- Montagelinier
- Palleteringsanlæg –Robotpalletering og konventionelle palletisere
- Bemandet rullende materiel –Trucks, vogne
- Førerløse trucks
- Effektivisering af varemodtagelse, påpladslægning, plukning og pakning
- Business Cases for automatisering
- Udarbejdelse af udbudsmateriale
- Review på udbudsmateriale
- Identifikation af relevante MH leverandører
- Teknisk review/sammenligningaf tilbud fra MH leverandører
- ValueAddedEngineering på valgt MH leverandørs løsning
- Teknisk projektledelse
- Deltagelse i styregruppemøder
- Assistere som projektledelsens koordinator
- Reviewpå design og detaillerede designspecifikationer
- Organisere og gennemføre Software Development Audits
- Assistere ved WMS/WCS reviewsog audits
- Reviewpå FAT/SAT dokumenter
- Føre FAT/SAT protokoller under tests
- Implementerings- og uddannelsesplaner
- Koordination af opfølgning på mangellister
Lean implementering
- 7 dages Rapid Improvement Workshops
- Analyse af aktuelle forhindringer for flow
- Indføring af grøn strøm flow via The Glenday Sieve
- Skabe mulighed for economies of repetition
- Implementering af Lean ledelse
- Skift af fokus til procesorientering
- Igangsætning af løbende forbedringer
- Implementering af 5 S
- SMED workshops - reduktions af omstillingstider
- Indføring af standard arbejde, visuel styring, procesopfølgning
WMS projektledelse
- Afklaring og beskrivelse af kravene til et lagerstyringssystem.
- Udvidelse af eksisterende ERP/WMS system eller nyt WMS system – GAP analyse
- Rådgivning om nødvendigheden af givne funktioner - ”nice” eller ”need” to have.
- Anbefalinger til proces/procedure forbedringer i eksisterende lagerstyringssystem (WMS/ERP).
- Afklaring af fordele/ulemper i tilpasninger til eksisterende kontra nyt lagerstyringssystem.
- Afklaring af hvorvidt en trådløs teknologi er egnet til opgaven (Truck terminaler, PDAére, PBL, PBV).
- Kravspecifikationer vedr. integration af WMS og automatiske lager- og transportsystemer.
- Rådgivning om og specifikation af PBV funktionalitet krav til dataopsamling i WMS/ERP systemet.
- Budgetpriser, økonomiske konsekvensberegninger og anbefalinger
- Udarbejdelse af udbudsmateriale og kontraktvilkår
- Teknisk vurdering af leverandørtilbud
- Assistance under implementeringen – detailtidsplaner, data migrering, uddannelse, opstart.
- Opfølgning - Issuelister, opfølgning på udenstående punkter, review af dokumentation og brugermanualer
Forretningsproces optimering
Forretningsprocesoptimering hos Logistikcenteret A/S er projekter, der på en gang dels skaber bedre forretningsprocesser på langs af flowet, og dels rydder op i bestående processer, gennem systematisk at fjerne forstyrrelser.
Projekterne er workshopbaserede, og omfatter typisk:
- Generel identifikation af problemområder og muligheder i bestående operationelle miljøer
- Redesign af arbejdsprocesser for driften i produktionen og på lageret
- Systematisk kortlægning og fjernelse af forstyrrelser
- Optimering af varemodtagelse, påpladslægning, plukning, pakning og forsendelse
- Optimering af produktionslinjer
- Opstilling af Business Case for forbedringsforslag
- Opsætning af KPI'er
- Tracking af forbedringer
- PDCA feedback